lördag 9 december 2017

röjigt
















Vi börjar i köket. Städar kylskåp och skafferi och lådor och dammsuger takbjälkar och tar oss en kaffe emellanåt. Sigrun assisterar. Vi går vidare till vardagsrummet och när lilla familjen åker in till Malmö för ettårskalas hos goda vänner ställer jag i ordning rummet ovanför köket så att Linus kan flytta in där några veckor, medan han väntar på inflytt i sin och flickvännens nya lya. Jag har en stor julstjärna till övers och hänger den i det lilla fönstret. Några granskott i en mugg, tillsammans med ett par fina tomteflickor i garn och filt, blir ett lagom julpynt. Alltemellanåt matar jag tvättmaskin och torktumlare. Sedan mojar jag ihop vegburgare som monteras med sallad, rödlök, tomat och lite stekt svamp (och bröd förstås). Ugnsstekt klyftpotatis, coleslaw och sås på iFraiche och sweet chili, till det. Jag tänker att det vore gott med ett glas vitt till det, med är så törstig att vatten smakar bäst. Och plötsligt är klockan över nio och huset börjar slå sig till ro. Och då gör jag det också.I morgon ska jag ägna mig åt min del av huset. Mitt badrum är nästan klart nu och det blir så fint och fräscht! Det ska nog bli ordning på saker och ting här och det i tid. Inte så mycket i tid för själva julen som för ledigheten.

Inga kommentarer: