torsdag 23 november 2017

nytt år, nya insatser

Jag fyllde år igår. Det firade jag med att jävelcykla två och en halv mil på motionscykel, innan arbetsdagen, och sedan jobba över, med råge. Fast en av mina kollegor luskade ut att jag hade födelsedag så vi fikade lite trivsamt tillsammans och hemma bjöd Mike på en hejdundrande smarrig chili. Det räcker fint så.

Vi samtalar om ålder, jag och kollegan som fyllt sextiofyra. Det finns inget nojigt i själva åldrandet, men däremot en svidande insikt om att om man inte gjort det tidigare så är det hög tid att få ut det man vill av livet. Nu. Inte begränsa sig, fega eller göra alltför stora uppoffringar. Vi har det här enda livet och det gäller att stå på sig. Annars gör någon annan det.

En förmiddag, den här veckan, var jag på en fin föreställning på klostret - Utdrivningen. En stark och berörande lektion i religionshistoria och en berättelse om tider som varit. Och som är. Tänk att människan aldrig lär sig.

Inga kommentarer: