lördag 1 april 2017

identitet

Jag är en människa som älskar att läsa och som älskar böcker. Jag vill äga böcker. Till och med all min studielitteratur köpte jag - och behöll. I mitt hem har jag nästan som ett litet bibliotek. Därtill böcker i köket och i mitt så kallade arbetsrum. Två-tre hyllmeter av mina egna ägandes står på jobbet. En liten hög får plats på hyllan under soffbordet, och när jag tänker efter har jag några i gästrummet också. Plus några utlånade, förstås. Kanske lite drygt femtonhundra böcker? Möjligen lite fler, ändå. Artonhundra, typ.

Inför den kommande flytten (ja, jag är försiktigt optimistisk till husförsäljningen, även om mäklaren inte har återkopplat till mig, trots sex visningar den här veckan - och en bokad på måndag morgon) funderar jag seriöst på att göra mig av med böcker. Inte alla, men... många. Tanken på att flytta med dem är jobbig. Och eftersom jag lär flytta till en mindre bostad får jag troligen inte plats med alla mina bokhyllor. Jag gjorde ett svep i dem i morse. Några kommer jag aldrig att kunna skiljas från, men andra kommer jag inte ge någon omläsning och en del tycker jag ju inte ens om.

Det är ju inte som en musiksamling där en rätt vad det är kan ägna en kväll, eller natt, åt att lyssna igenom en massa gamla älsklingar. Förutom mina fackböcker. Många bläddrar, letar och läser jag i alltsomoftast. Morgonens snabbis resulterade också i insikten att jag har en hel del lyrik och den får följa med. Den har just den egenskapen att den går att ta fram både nu och då.

Men om jag inte har många, fullknökade bokhyllor... vem är jag då?

En lättad och befriad person, kanske?


8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lyckades göra mig av med mer än en bokhylla när jag flyttade. Alla skivorna fick däremot följa med...

Teresa Terttu Brunzell sa...

Det är så svårt...! Jag har alltid släpat alla mina böcker med mig, flytt efter flytt. När jag flyttade ihop med Bosse, upptäckte vi att vi hade en hel del samma böcker. Kunde vi bli av med den ena av dessa dubbla uppsättningar..? Nej. Vi köper också en hel del böcker. Och då MÅSTE några ut! En in en ut borde vara en rimlig princip. Så häromdagen lyckade vi rensa ut en hel papperskasse med böcker! Det är en bra början!
Flytt är ju alltid ett bra tillfälle att börja rensa...
Så..pepp pepp.. carpe FENG SHUI, Magdalena! :-)

magda sa...

Cuby: Jo, men skivor är ju annorlunda. Dem lyssnar man ju på om och om igen. Den enda skönlitteratur jag läst mer än två gånger är väl mina Tolkien och Liftarens Guide Till Galaxen... ;)

Var gjorde du av dina böcker?

Terttu: Tack! Jag behöver nog den peppen. Och sedan är ju frågan var jag ska göra av dem. kanske sätta ut en bokhylla på gatan och låta folk komma och och plocka?

Teresa Terttu Brunzell sa...

Bra idé!! Gerillabibliotek!
:-)

magda sa...

JÄJ! :D

Anonym sa...

Det var meningen att jag skulle ge bort dem till ett antikvariat, men det slutade med, p.g.a. stress och att orken tröt för att rodda med det att de åkte i brännbartfacket i sorteringskärlet. Pappkasse efter pappkasse efter pappkasse. När den blev full väntade jag på tömning och sedan fyllde jag den igen. Förlåt. Skjut mig.

ming wan lee sa...

jag skulle aldrig, någonsin kunna göra mig av med mina böcker igen... böckerna innehåller alla möjliga minnen som lästes in mellan bladen en gång, och de minnena försvinner inte i en datakrasch. Och så har jag gjort små anteckningar i marginalerna. Böckerna är så mycket mer än bladsidor och pärmar :)

magda sa...

Cuby... Det var ju inte m i n a böcker. ;)
Men seriöst - jag ska nog försöka skänka dem. Det är bara det att det är så tungt att asa iväg dem, nånstans. Därför är jag hyfsat seriös med den där idén om självplockning. ;)

Ming... jag vet att jag klarar mig fint utan dem. Minnen bär jag ju med mig inuti. Jag ska ju inte göra mig av med allihop. Jag ska hålla varje bok i handen och ge den en chans. Om jag känner ett litet klick av lycka i själen får den följa med mig i flytten.