tisdag 11 april 2017

dunder och brak

Fy tusan, så det har blåst i natt. Det har dundrat, smällt och knakat i mitt hus. Men det är en rejäl kåk så den står pall. Dock vaknade jag till, mitt i natten, och hade svårt att somna om. Då är det skönt att lyssna på lite poddradio och sedan somna ifrån. I natt fick det bli ett avsnitt av Människor och tro, om bland annat den från forskarhåll kritiserade utredningen av Muslimska Brödraskapet och om den australiska, statliga kommissionen som utreder och arbetar med hur framförallt katolska kyrkan (4500 fall), anglikanska kyrkan (1100 fall) och Jehovas Vittnen (1000 fall) mörkat - och därmed sanktionerat - sexuella övergrepp mot barn under många år (1980-2015). Eftersom jag kikar mycket på slutna religiösa rörelser, och hur de jobbar, är jag framförallt intresserad av den sista gruppen där. Hur de bland annat försvarar sitt oförsvarliga (!) handlande med att om det inte finns minst två vittnen till ett övergrepp så anmäler de inte till myndigheter... De har alltså inte anmält ett endaste ett av dessa övergrepp! Vi har sett detta även i Sverige. I början av 2000-talet avslöjades sådana här missförhållanden här och det finns ingen anledning att tro att de ändrat strategi eller synsätt. Sådant ska lösas inom församlingen och om offret överhuvudtaget blir trott, eller ens vågar berätta, så är det inte ovanligt att hen förväntas förlåta den som förgripit sig... Nå, jag ska inte gå vidare nu. Annars blir det här en väldigt lång drapa.

Vinden har mojnat, jag ser stora sjok av blå himmel och trots att världen till stora delar är galen och vriden så är det stilla och vackert och det blir en fin dag med extra mycket planering och annat pyssel, på jobbet, eftersom alla tvåor har kompledigt då det är tekniknatten ikväll. Och jag har många lektioner på tisdagar - enbart med tvåor. Synd bara att inte en sådan här dag kunde landa när det är dags att rätta nationella prov. Det hade verkligen behövts!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan för dessa kyrkor och trossamfund och deras sexuella övergrepp. Det är så vidrigt.

magda sa...

Exakt! Jag blir galen bara jag tänker på det. :(