onsdag 11 januari 2017

qwertyuiopåölkjhgfd

Dirt road to nowhere. 

Jag har lock för ena örat. Har haft det till och från i flera dagar nu och det är sjukt jobbigt. Det verkar hänga ihop med den här lättförkylningen som jag dragit på sedan innan jul. Jag vet inte om detta att jag vaknar minst en gång per natt och har galet svårt att somna om hänger ihop med detta, också, eller om det är ett uttryck för stress. Det är ett par kurser som jagar mig. Så mycket "centralt innehåll" och det går för sakta. Jag ser att det blir väldigt svårt att hinna täcka allt inom tidsramen och samtidigt kan jag inte bara rusa eleverna genom kursen. Varför tar det sådan tid? Ptja, dels för att grupperna är heterogena (vilket de ska vara!) och det finns en hel del som behöver mer tid för att greppa innehållet och dels för att det också finns elever (inte sällan samma elever!) som är nyfikna och vetgiriga och vill diskutera och har roliga och intressanta frågor som jag anser det vore tjänstefel att inte plocka upp och stanna vid. Det är ju ofta just vid sådana tillfällen som de visar upp kvaliteter som krävs för de högre betygsstegen... Att det blir ont om tid beror också på att det sällan läggs ut tillräckligt med tid. Och praktikperioder som gör att vi, när de är tillbaka, måste repetera lite innan vi kan jobba vidare. Schemabrytande aktiviteter. Osv. Men vid tre på natten lägger jag all skuld på mig själv och ifrågasätter mina kvalifikationer. Klart som fan jag inte kan sova då.

Inga kommentarer: