fredag 20 januari 2017

hur gör djur?

Gott med veganska tapas!
Den här veckans sociala aktiviteter har nästan varit som andras (ja, eller så som jag föreställer mig att "alla" andra har det). Förutom jobbet har jag ju tränat några gånger och då haft lite roliga snack med oldboysen, och en och annan kvinna därtill. Igår var jag hos en vän ute på Riktiga Landet och åt torsdagsmiddag (ärtsoppa och pannkakor) tillsammans med ytterligare en vän. Avslappnat och trivsamt. Idag var det AW, inne i Kalmar, tillsammans med några kollegor. Lättsamt och trevligt. Fördelen med AW är ju att man är hemma inte särskilt sent alls. Bra för mig som ofta är slut som artist om fredagskvällarna. När jag kom hem satt Sixten och glodde förebrående på mig, på kökstrappen. Han gillar att vara inne, han.

Nu lyssnar jag på Skolministeriet där "pedagogikprofessorn som bad om ursäkt" - Jonas Linderoth - samtalar med en reporter. Jag har läst hans Lärarens återkomst som handlar om hur läraren som berättar, visar och instruerar nu är på väg tillbaka efter åratal i skamvrån. Jag tycker han har väldigt många bra och goda tankar i sin bok men i de olika kollegier jag arbetat har den läraren alltid varit närvarande. Jag har förhoppningsvis själv varit (är!) just den läraren. Den som vet vart vi ska i en kurs, som kan ämnet och som just berättar, visar, instruerar eleverna och hjälper och stödjer dem framåt i deras lärande. Katederundervisning, om en så vill kalla't. Och det är jag stolt över.

Inga kommentarer: