torsdag 15 december 2016

förnuft och känsla

Nej, det blev inte en Tesla den här gången, heller. Men drömmen lever vidare.
Torsdagsmorgon. Pannan mullrar tryggt i källaren och kaffet är hett och svart. Utanför mitt köksfönster stirrar en kall måne ner på mig. Jag sitter här och känner mig, för tillfället, ganska förnuftig. Jag sålde min bil igår. Och skaffade mig en betydligt mindre, mer bränslesnål och på alla vis sansad bil. Mindre motor och färre hästkrafter. Men mjuk och fin att köra! Jag är ändå förbi det där med att dra vid rödljus och aldrig bli omkörd på motorvägen. Det enda läskiga är att jag valde privatleasing och jag får alltid ångest över ekonomiska åtaganden. Men den blev så "billig" att jag inte behöver oroa mig. Och eftersom min oro för plötsliga, stora reparationskostnader är större så känner jag mig trygg och nöjd ändå. Jag hade egentligen bestämt mig för en större modell av samma märke men skärpte mig, helt enkelt. I höjd med nyår lämnar jag ifrån mig den gamla bilen och får hämta min nya. Det blir trevligt.

Annars... så har årets kaosdag randats. Niorna från högstadiet ska tillbringa förmiddagen hos oss och det har som vanligt skett genom att vi meddelats ett datum och sedan blivit tvungna att bryta schemat för våra egna elever och försöka styra ihop ett vettigt program för en 75-90 nior varav många redan valt en annan skola, men måste komma till oss ändå, samtidigt som alla våra elever ska ha en meningsfull förmiddag. Oh well... this too shall pass. Imorgon är det i alla fall fredag.

Inga kommentarer: