lördag 1 oktober 2016

all hail seitan!

Lördagar är veckans bästa dag för att göra allt sådant där hemikring som jag liksom måste göra. Trädgårds- och husägarförpliktelser. Hushållssysslor. Annat. Så det är ju bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Eller snarare komma mig ur myskostymen och lyfta ur tevefåtöljen och lämna Gilmore Girls som hållit mig sällskap till morronkaffet, frampå förmiddagen. Då, när alla grannar, som enligt en hemlig överenskommelse, redan kastat sig ut och snickrar, klipper gräs, gräver. Jag faller för trycket, eller kanske mer utnyttjar det för att komma igång, och tar itu med badrumsfönstret. Går vidare med att laga lite tapeter där Torsten* behagat vässa klorna, när han var nyinflyttad. Jag återkommer till det under dagen och slutresultatet är riktigt bra.

Ute på baksidan av huset står en pall pellets, som levererades i torsdags kväll, och jag tar in den medan jag sneglar på de mindre söta, men väldigt goda, röda höstäpplena som blåste ner för ett par nätter sedan. De är så mycket tåligare än sommaräpplena och kommer bli bra must, så jag plockar upp alla som är fina. Det blir nog en 50-60 kilo. Lika många blir över, men duger bara till kompost. Jag ringer till mobila musteriet och det verkar funka att jag kör och lämnar dem i veckan. Musten ska sedan bli cider. Mike och jag ska brygga!

Vädret är skönt och efter en stund i solen, med en mugg kaffe, rensar jag först upp bland krukodlingarna på altanen och slänger vissna plantor på komposten. Sedan fyller jag en hink med vatten och lite såpa och skurar rent räcket på verandan på framsidan. Det doftar gott av såpan.

Linus och jag har ett projekt inför jul. Vi ska göra den ultimata, veganska julskinkan, På varsitt håll har vi köpt glutenmjöl och börjat experimentera. Inte direkt med julskinka utan mer med att tillverka seitan, vilket visade sig vara plättlätt. Linus gjorde igår och vi körde både telefonkonferens och lite bilder över messengern och i eftermiddags var det min tur. Jag tog varning av hans tips och hade i ganska generöst med kryddor och resultatet blev två smakliga "stekar" och en rejäl batch "grytbitar".
Nu gäller det bara att, så småningom, få till lite mer salt, skinkig smak. Troligen mindre ajvar och lite mer salt och liquid smoke, så är vi hemma. Eftersom jag redan hade lagat seitan kokade jag ris i spadet och sedan ugnsbakade jag brysselkål och morötter och vips! hade jag mealpreppat för ett tag framöver, också. Ja, jävlar...

Efter att ha plockat undan efter dagens dont (Har ni tänkt på hur mycket grejer det plötsligt dyker upp när en pysslar? Penslar, burkar, klädpersedlar, disk, sandpappersblock, handskar, bunkar, skor, katter, påsar...) kommer jag på att jag, förutom lite smakande på seitanet och en morot, inte har ätit något och att jag är vansinnigt sugen på äppelkaka. Sådan där med tunna skivor av höstäpplen, smaksatt med kanel och kardemumma och toppad med smul av havregryn, honung och... här hade jag nästan skrivit "smör" men det blir såklart margarin. Mjölkfritt. Milda gör ett anständigt som fungerar fint och sådant gör jag toppingen av och låter det sedan puttra ihop en god stund i ugnen innan jag smarrar i mig härligheten med en len vaniljsås. Inte den sämsta middagen i mitt liv.

Och nu, då? Ptja... det blir väl som det brukar om lördagarna här i Byn.








*Jag är orolig för T. Han tar sig en tvådagarsrunda, ibland. Men nu tror jag inte jag sett honom sedan i tisdags, eller rentav måndags. :(

Inga kommentarer: