söndag 14 augusti 2016

slutet

Vaknar tidigt, men väljer att rulla in mig djupare i täcket och somna om en stund. Vid åtta är jag ändå nere i köket och har fått på kaffet. Jag har en plan för dagen. En slags höstens söndagsrutin jag vill skapa. Jag vill att mina söndagar resten av hösten (jo, det är höst nu) ska vara vilsamma och sköna. De ska innehålla en rejält lång och rask promenad, en god måltid, lite egenpyssel, eftertanke, läsning och så lite tittande på film, eller serier. Dagens runda blir nästan två timmar. Genom någon liten by och förbi en sjö och vidare in i skogen. Det doftar gott. Av goda vännen igår fick jag ett par grabbnävar kantareller och på min promenad hittar jag några fler och de får bli stommen i en krämig risotto. När jag kommer hem ser jag ett meddelande på telefonen. En vän har varit här och plockat sig äpplen. Bra. Jag kan omöjligen ta vara på ens en bråkdel av allt som börjar bli moget nu.

Så här när hela arbetsåret ska startas upp är egenpysslet lite mer omfattande än det behöver vara andra söndagar. Kalufsen är urblekt och får lite livgivande färg, liksom naglarna. Jobbdatorn sätts på laddning, träningsväskan packas och garderoben ses över. Semestern är slut och tänk... jag tycker det ska bli gott att komma igång och arbeta igen.

Ute faller ett tungt regn och katterna har smitit in i stugvärmen och lagt sig tillrätta på sina respektive favoritplatser. I fönstren har jag tänt ljus. Det är dags att gotta ner mig i fåtöljen, med en filt, och kolla ett par teveserieavsnitt. Jag börjar med Indian Summers.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ska också skaffa mig någon bra söndagsrutin! Blue Soul var sommarens låt för åtta år sedan. Vi var både i BH och i Brekille det året och denna låt och skiva var med mest hela tiden. Remember?

magda sa...

Söndagsrutiner är fint! Men brukar inte du gå runt en sjö? Det låter helt ljuvligt, tycker jag!

Ja! Jag minns! Vilken sommar det var!