måndag 8 februari 2016

kura skymning

När jag kommer hem efter jobb och gym är det ju för sent att kura någon egentligen skymning, men å andra sidan kan jag göra precis som jag vill, så med middag i magen, en tvätt snurrande i maskinen och tända ljus i köksfönstret kan jag sitta här och läsa och lyssna på radion och dricka en stor mugg hett chai, med socker och sojamjölk och kura hur mycket som helst. Tänka på dagen som varit. På goda skratt, känslan av ett genombrott, att ha nått fram till någon. På planeringar, förväntningar och kanske någon liten hemlighet, därtill. Jag lyssnar sällan på skvaller och har aldrig något att föra vidare så när någon väljer att dela en personlig hemlighet med mig blir jag varm och glad över förtroendet och än mer besluten att hålla det för mig själv.

Te med sojamjölk, alltså. Efter en mustig gryta på lök, purjo, vitlök, tomater, chili, morötter, broccoli, kikärter och linser. Bröd till det. Veganlivet är ganska behagligt och nu är det ett tag sedan jag åt något animaliskt. Jag funderar seriöst på att släppa köttätandet, men isåfall köra lakto-ovo. Någon måtta får det vara och jag saknar en rejäl bit vällagrad ost. Kött, fågel och fisk saknar jag inte ännu - kanske aldrig mer?


Inga kommentarer: