lördag 9 januari 2016

vinter

Jag vaknade i natt och tänkte att jag faktiskt inte vill jobba redan i övermorgon. Jag vill ha ett par rediga latdagar till, först. Sedan somnade jag om.

Spår av nattliga tassar på min altan. Sixten & Co. ser lite misstänksamma när de går ut för morgonpromenad. Givetvis inte samtidigt. Ibland vore en kattlucka ganska käckt att ha.

Dagarna som just gick... det blev ett par hos Mike och Matilda i deras nya hem i Bunkeflostrand. När en ser ut genom vardagsrumsfönstret ser en Brons höga pyloner och Öresund med en dunge av vindkraftverk. Just nedanför ett grönområde och bortom villakvarteren kan höga stranddyner anas. Nästa gång jag hälsar på ska jag ta mig en springsightseeing. Den här gången blev det köra med släp ett par fetingvändor till återvinningen, på onsdagen, och en dagsutflykt till Köpenhamn, på torsdagen. Avslappnat program med långfika på café på Læderstræde, promenad genom stan och förbi vackra kvarter. Barb ville besöka ett museum och vi enades om Designmuséet med, bland annat, utställningen Learning From Japan. Himla trevligt ställe som jag kan tänka mig att besöka igen. Vi åt goda mackor i caféet, efter en långsam och spännande rundvandring, och botaniserade i shopen där jag föll för mitt inre tryck och köpte en anteckningsbok. Igen. Jag vet inte vad det är med sådana, men jag kan aldrig ha för många. Det är något med de tomma sidorna, väntandes på att fyllas av ord, krumelurer, tankekartor, idéer, drömmar, visioner och planer. Jag mediterar inte, men jag tillbringar en hel del tid med att skriva - kanske funkar det på ungefär samma vis? I onsdags kväll var vi på Emporia, ett snabbryck för lite nödvändiga inköp (M&M) och god, lättsam middag på Vapiano, och på Akademibokhandeln där lyckades jag med konststycket att köpa en anteckningsbok - gjord av äpplen! Den jag köpte på muséet var designad av Christian Lacroix. Har en inte råd med tjusiga märkesplagg kan en ju skjuta in sig på en och annan accessoar - om en vill?



Körningen hem igår var inte kul. Snön föll över slätten och vägen var slaskig och slirig. Kanske lika bra att trafiken från typ Hörby och över Linderödsåsen hela vägen till Kristianstad hölls tillbaka av två plogbilar som körde i bredd. När jag så småningom svängde av upp mot de trygga skogarna, vid Asarum, hamnade jag givetvis bakom en liten konvoj av tre långtradare. Men... jag gjorde mig ingen brådska utan låg där och kajkade bakom dem (otroligt nog låg två av dem kvar hela vägen hem till Byn...), lyssnade på radio och käkade banan. Väl hemma igen hämtade jag ut ett glömt paket (som givetvis skulle varit med ner till M&M) på "posten", smet inom Konditori Fenix för att möta kattvakten och få tillbaka nycklar etc och sedan hem och hivade in mina grejer. Ringde Matilda för att säga att jag kommit välbehållen hem (en sådan sak vi alltid gör, i familjen, när vi varit ute och långfarit). Svidade om och gav mig, efter en stund, ut på en mörk, snöyrslig motvindsrunda. Sprang där med snön flygande in i ögonen och mascaran rinnande längs kinderna och bara log inombords. Jag och elementen, liksom!


På SVT Play hittade jag först ett program om våra vilda husdjur och sedan Life In Squares, en dramatisering av Bloomsburygruppens liv och öden, och såg två avsnitt (Chromecast är en fiffig uppfinning!) medan jag mumsade på ugnsrostade rotsaker och hade det allmänt vilsamt.

Planerna för den här lördagen är få: jag ska springa och hiva in en pall pellets, som står bakom huset. Och i kväll är jag bjuden på finmiddag! Det blir 20-talsinspirerad klänning med pärlbroderier och dingliga örhängen. Och det blir goda samtal med hisnande djup och sköna gapskratt! Härligt!




2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en perfekt ledighet! Fast ligga och köra långt på snöiga vägar är slitsamt.

magda sa...

Ja, jag var helt slut i nacke och axlar efteråt. Satt väl och spände mig... Men det var ändå värt för de här dagarna! :)

På måndag kryper jag ner i saltgruvan, igen...