onsdag 20 januari 2016

gå i ide?

Jag skulle vilja gå i ide några dagar. Uppleva känslan av att kunna dyka djupare ner under duntäcket just när andra knatar till jobbet. Men det gör jag såklart inte. Troligen är det en av de där sakerna jag kommer att ångra att jag inte gjort. Det är väl Luther som petar på mig med en vass pinne. Jag är ju - peppar, peppar - väldigt sällan sjuk[skriven]. Sist tror jag var 2011... Det är naturligtvis en sak att vara glad och tacksam för. Hälsa. Men det jag missar är en torsdag, t ex, i soffan med filtar och riktigt kassa teveserier på dagtid.

Just nu är det antagligen mitt undermedvetna (inte så undermedvetet nu när jag lyft det) som talar. Den här veckan måste jag rätta de sista tentorna och sätta betyg i två kurser och det är det som är minst kul i mitt arbete. När jag är klar kommer jag att kunna andas lättare igen.

Jag gillar snön. Och vintern. Igår hade jag en snudd på magisk runda. Lugn och fin, lätt andning och korta steg. Jag sprang där och likom bara kollade in snötyngda träd och gladdes åt allt fluff. Men... jag ser ändå fram emot våren. Eller bara barmark. Lättare klädsel, ljusare kvällar och kunna ha mina bästa skor. Mina dubbade är grymma, men de ger inte riktigt samma stöd som "de bästa" vilket känns i ett par rätt trötta och ömma muskler/muskelfästen just nu. Och visst blir det fint med första kaffemuggen i sticksig marssol på altanen. Vakna av solen i ögonen. Öppna fönstren och vädra i tvärdrag. Gå till jobbet i en kakafoni av fågelkvitter. Det blir fint det. Fast just nu är det snö och kallt och då är det ju bara att gilla läget, såvida en inte kan rymma till varmare trakter.

3 kommentarer:

Teresa Terttu Brunzell sa...

Håller med. Älskar vintern, men ooo vad skönt att det blir ljusare och jag kanske inbillar mig men tyckte faktiskt att det lät som ett gäng fåglar övade på vårsånger... Jo! Fast nu ska jag bara passa på och åka långfärdsskridskor några gånger till! Sen kan våren komma på allvar! :)

magda sa...

Gjorde du det? Ja, de brukar ju återkomma när ljuset gör det! Hoppingivande! Åker du på Långasjösjön?

Teresa Terttu Brunzell sa...

Nä, på Törn. Från Hallarna i Vissefjärda och ut. Det heter så, Hallarna, av någon outgrundlig anledning. Man menar stranden. Fast nu har det ju snöat, så få se om det går att åka i helgen.. Hoppas det!