söndag 13 december 2015

scent of a baby

Lördag. Jag är på väg ner till Karlskrona för att komplettera, på Stadiums outlet, inför Trysilresan. Jag fyndar ett par vinterlöpartights som kommer att funka fint även i längdspåret, och ett par fina grejer från Kari Traa. Matilda & Mike hör av sig. De är i Linköping och hämtar en bil och undrar om de får komma och våldgästa mig över natten. Har påven en skojig hatt? Jag hinner inte bara göra mina ärenden utan också köra hem och faktiskt röja lite i den byggbarack som mitt hus just nu är och laga en risotto som t o m jag själv blir nöjd med. En god köttbit, och något glas rött, till det. Och massor av gos och mys med Sigge. Hon är varm och mjuk och glad och luktar så där gott som bara bebisar kan. Min skatt, kallar jag henne. Mike undrar varför eftersom han hör scat och det är ju något som inte luktar så gott, haha...

Nu. Söndag morgon. Nybryggt kaffe i muggen. Sigge och Matilda sover. Mike körde ner till affären för att köpa snus och lussebullar (jag hann inte baka några igår, kanske tar det idag, i stället). Katterna ägnar sig åt sin gemensamma spetskompetens; de sover.

Det är gråtrist utanför mina fönster, bortom adventsstjärnor och ljusstakar. Förutom att springa en vända i eftermiddag ska jag hålla mig inne idag. Småpyssla lite. Kanske slå in en av de få julklappar jag köper.

Ibland saknar jag att sjunga i en kör. Den här gjorde vi bra, när det begav sig...



Inga kommentarer: