måndag 14 december 2015

brödsvullen

Märkligt. Några dagar med gluten (läs: bröd, som jag älskar) och magen svullnar upp beyond recognition, det smärtar och jag känner mig allmänt olustig. Det påstås från forskarhåll att det är hittepå och vad vet väl jag; kanske är det inte glutenet i sig självt som spökar utan något det reagerar med och som jag inte mår väl av? Faktum kvarstår: lite bröd eller pasta och jag är rökt. Idag har jag detoxat med att inte äta några glutenprodukter alls och det ger genast resultat. Nu ska jag köra så hela vägen in i julen och sedan får jag välan unna mig en lussebulle, eller tre, innan jag stryper tillförseln igen.

Bra dag på jobbet. Vi hinner vad vi ska i kurserna. jag hinner samtala med kollegor, säga ordentligt hejdå till en som tar tjänstledigt för att prova på en annan slags tjänst på annat håll, förbereda två prov i religion (och översätta det ena till engelska), ta en kaffe och dessutom ha lektioner, dårå. Bara några minuter efter att jag ska sluta är jag på väg mot gymmet. Det är skönt att komma in i värmen, svida om och köra de invanda rutinerna. Heja på lite gymbekanta och liksom få en uppenbarelse och fatta att, efter två flitiga år, jag nu är en av stammisarna. De reguljära som ler och nickar, hemvant förbereder lyft, justerar handskarna, pysslar med hantlarna och, understundom, utbyter tips eller ler uppmuntrande mot någon av de nyare. Tiden går fort när en har roligt.


Inga kommentarer: