söndag 20 september 2015

den stora tomheten

Utsikt från en gästrumssäng
I mer än två månader har mitt hus bubblat över av liv och rörelse. Matilda & Mike har bott här, amerikaner har hälsat på, bebis har fötts och vi har haft besök av Johanna och Stitch och Linus och Ida (nu i helgen). Det har diskuterats och grillats och städats och skrattats och pysslats och gosats och lagats mat och spelats musik.

Femrätters på Villa Lindås i fredags.
Filmer och teveserier har setts och soptunnan har varit överfull och ICAs omsättning har gått upp och det har hängts på altanen och med katter och det har skajpats och fejstajmats och tvättats och det har varit stopp i avloppet och gräsmattan har klippts och det har druckits enorma mängder kaffe.

Lördagsförmiddagspromenad!
Liten snorig Sigrun har burits omkring och älskats och pussats på och sjungits för och vi har promenerat och tränat och sprungit och roadtrippat. Vi har fikat ute och ätit på finkrog (i fredags) och utflyktat. Vi har bakat och hängt tvätt och samtalat och skojat och varit allvarliga.

Sigrun är stammis på The Tea Room, nu.

Butternutpumpa blev god middagssoppa

























Och nu. TYSTNAD. I morse for Matilda, Mike och Sigrun till sitt nya liv i Köpenhamn och vid lunchtid drog Linus och Ida tillbaka till Falkenberg. Kvar blev jag. Och Sixten som belåtet breder ut sig över hela soffan. Torsten och Lilla Spöket sover i varsin stol ute i solen, på altanen. Jag börjar plocka i ett hörn och jobbar mig fram genom huset. Nedervåningen först. När jag passerar datorn vid stereon slår jag igång en Spotifylista för att slå hål på tystnaden. Fortsätter plocka. Slänger i en tvätt. Knaprar i mig några rökta mandlar. Polerar ljuslyktor och fyller på ljus. Städar ur kökshyllor och skräpgömmor. Sorterar och organiserar. Slänger en massa jag sparat i åratal, av helt obegripliga skäl och alldeles i onödan. Gör mig ett par mackor. Fiffar och moffar. Inte så mycket för att det behövs (jo, det gör det ju egentligen...) som för att jag inte står ut med att bara sitta och läsa eller sådant. Snart är jag klar med dagens uppgifter. Då kommer jag att vara dödstrött och somna ovaggad. Så får det vara.

Söndagsmorronhäng med Sigrun.

Inga kommentarer: