torsdag 6 augusti 2015

early bird

Det här med att vakna vid fem och inte kunna somna om. Det händer lyckligtvis inte så ofta, längre, men det här var i alla fall en sådan morgon. En god stund låg jag kvar i sängen och försökte somna om, men det ville sig inte så jag fick benen över sängkanten och smög ner i köket (inte väcka M&M) och fick på en kanna kaffe. Medan det rann igenom bryggaren öppnade jag ut på altanen, plockade fram ett par filtar (frisk morgon...) och lite attiraljer. Tänkte reda ut vad det är för fåglar i kvarteret men det är ganska svårt. Mestadels beroende på att träd och buskage är så täta att det är lite knepigt att se dem ordentligt (jag måste lära mig vem som sjunger hur) men givetvis också på att jag inte kan så många arter än.

Fast egentligen spelar det inte så stor roll. Jag har det mysigt medan jag kikar på dem, snyggar till nagellacket och drar i mig min svarta, heta morronfix. Himlen är blå, katterna smyger omkring och huset vilar tyst. Sex dagar kvar av semestern. Jag började jobba lite igår. Inte så allvarligt som det kanske låter, men en viss tankeverksamhet måste igång, i synnerhet kring religionen. Nästan ingen egentid alls innan eleverna kommer in och jag behöver tänka på kick-ass-uppstarter - inte minst för ettorna. Because first impressions last, ungefär.


Jamaican Bells in the making...
Efter träningen igår, fika i Lenas & Jannes trädgård. Blåbärspaj, vaniljsås och samtal om livet och jobb och Öland och hundar och bultsaxar. Jag lärde mig något nytt: farmartång. Låter som något jag skulle behöva.

Vi tittar vidare på andra säsongen av Bron om kvällarna. Jag gillar den fortfarande, men jämför med första säsongen och tycker nog ändå att den, som så ofta, är den bästa.

Idag för 70 år sedan: Little Boy släpptes lös över Hiroshima och med den en aldrig tidigare skådad fasa... Och som vanligt har ingen lärt särskilt mycket av det.



Inga kommentarer: