söndag 5 juli 2015

hav och hav...


När en har tillbringat större delen av sin uppväxt, och sitt liv, på bästkusten med fritt blås ut mot Kattegatt, Nordsjön och i förlängningen Atlanten tar det emot att kalla Östersjön ett "hav". En blir lite snobbig, helt enkelt. Men jag är inte sämre än att jag kan ompröva mina fördomar.

Åkej, åkej, åkej. Östersjön är... hmm... gah... aaarrgghh... nnnzzzt... ett... hav. TYP.

I detta... hav badar jag såklart när jag är här. Inte här i det lilla läget eftersom det är först fågelskyddsområde norr om, en lite skräpig hamn med båtar i och söder om är det 1. inte fint att bada och 2. fullt av svanar och de brukar vara oförskämda. Men en bit söderut har jag hittat en rar liten strand med den vitaste, lenaste sand och en brygga därtill. Vattnet är kallt men klart och ett dopp väcker livsandarna till liv, och det ordentligt.

I morgon ska jag köra hem till Byn en sväng. Se till saker och ting, göra ett par ärenden och förmodligen också klippa gräset. Sedan drar jag tillbaka hit igen.






Inga kommentarer: