fredag 24 juli 2015

dagarna går

Finrunda!
Visst är det lite trist att, i slutet av juli, inte med självklarhet kunna sitta ute på altanen och umgåsas om kvällen, eller att behöva fundera på om ultratunna löparjackan ska med ut på springrundan. Men jag vill ändå inte klaga. Jag är ledig och gör vad jag vill om dagarna, och kvällarna. Är det soligt solar jag. Är det höstväder har jag annat att göra. Dagarna går och det är nästan tre veckor kvar av denna ljuvliga semester!

Igår kväll var Annhelen och Lena här på lite världsenkla räkor, vin, chåkla och en massa prat. Envisa som fan så satt vi faktiskt ute även om det, mot slutet av kvällen, innebar att vi satt invirade i filtar. Inne från vardagsrummet sjöng Amy Winehouse så fint för oss, på fyraårsdagen av hennes död. Katterna gick ut och in och Torsten, den vackra finsmakaren, visade sig vara omåttligt förtjust i räkor. Skalade räkor.

Jäsning
Bokskogen... tröttnar aldrig på den
Idag bakar jag bröd, viker tvätt, spelar lite Amon Düül II inför nästa veckas musikfest, dammsuger och en löprunda har det också blivit. Jag fick hålla den lite kort eftersom jag under onsdagens lite längre pass, i Svartbäcksmåla, lyckades irritera de där iliopsoasmusklerna. Fortfarande gör det mest ont när jag går så det fick i alla fall bli lite drygt 6 km. Tillät mig att stanna och ta ett misslyckat kort på lite highland cattle och att inte ta tid på rundan.

Matilda, Mike och Linus är på väg från bästkusten och nu blir det la famiglia för hela slanten några dagar. Ikväll ska vi (ja... vi SKA) hänga på altanen och elda i grillen. Kanske tänder jag shishan. Igår testade jag att tända den lilla jag haft i åratal utan att använda. den funkade helt tillfredsställande och är helt klart smart att använda när jag bara ska röka lite själv. Lenas man, som kom förbi i skymningen igår för att följa henne hem, fick ett glas vin och han tittade misstänksamt på pipan trots att jag försäkrade honom att det enbart var äppeltobak i den...

Lillshishan






Snabba färger!



Inga kommentarer: