söndag 3 maj 2015

turistens klagan? knappast.

ROADTRIIIIP!!!

Torsdag lunch. Jag fikar med Erica i hennes verkstad och lämnar katt- och husvaktarnycklar. Direkt efter jobbet drar jag mot Falkenberg, som en fredagslöning. Plockar upp en klar Linus och vi kör vidare upp med E6:an. Stannar för att bytas av och tanka och fortsätter resan. I bilen flyter samtalet lätt och trivsamt och trafiken är inte särskilt påträngande. Vi är framme i Oslo strax före tio och det blir lite prosecco och god mat hemma hos Jenny och Kristofer i deras nya lägenhet, när vi parkerat i Johannas och Andreas garage (fatta lyxen... en parkeringsplats mitt i stan!), attackgosat med ljuvliga lilla Stitch, hivat upp Linus packning till J & A och tillsammans hundpromenerat bort till J & K. Sent blev det. Klockan är två innan mitt huvud landar på kudden.

Fredag är Stora Flyttaredagen. Resterande av bohaget ska upp till nya lägenheten, nerifrån gamla lägenheten, och det bärs och sorteras och diskas och pysslas dagen lång. Vi pausar ute på takterassen med lasagne och sol. Sedan fortsätter vi. En kompis till Linus kikar förbi och de drar ut en sväng. Johanna och Andreas går hem till sitt för att förbereda middagen och efter en stund går jag över jag också, så att J & K får lite lugn och vila. På kvällen äter vi en god middag igen (lagad av Andreas) och till kaffet blir det Johannas lakritskladdkaka (lakritsbotten, lakritsglasyr, lakritsmaränger och lakritssås ringlad över) och det är helt enkelt precis lika ljuvligt som det låter! Vi spelar spel också - Cards of Humanity - och det är ett spel helt i min smak. Roligt på riktigt! I sena natten går vi hem, J & K & jag, och än en gång hinner klockan bli två innan jag somnar.



Lördagen är lugn start med morronkaffe på balkongen och i soffan och så städar vi klart den gamla lägenheten innan jag tar en snabb dusch och går ner en sväng till Grønland, med Johanna, och strosar lite och jag köper en blå klänning, bland annat. Bara sådär liksom. Vi får lust på en fika men bestämmer oss för att ta den hemma hos J & A och där blir vi sittande tills det är dags att gå tillbaka till J & K för att grilla lammkotletter och äta lite godsaker till det, Cards of Humanity en sväng till och faktiskt i säng lite efter ett...


... och så söndag och dags att dra hemåt igen, för Linus och mig. Det går helt smärtfritt och blir, precis som uppresan, en trivsam färd. Droppar Linus, med en bamsekram, i Falkenberg och kör vidare mot Byn. Sista halvtimmen är jag duktigt trött bakom ratten, men allt går bra och nu har jag en tvätt i maskinen och slökollar lite på teven och tänker tappa upp ett varmt och skönt fotbad.

I morgon är en annan dag.



 


Inga kommentarer: