söndag 21 december 2014

winter solstice


Årets längsta natt väntar. Nu står det mer eller mindre stilla några dagar och sedan kommer ljuset sakta att återvända. Som ett försiktigt löfte om detta lyser solen när jag vaknar och är himlen klart blå ovanför de vita hustaken. Katterna är ute, alla tre, och tassar i det frostnupna, frasande gräset. Och jag... jag är ledig.

Det är söndag, ju, men jag räknar den som nummer två av arton på varandra följande lediga dagar, som ska avnjutas med omsorg. Det har gått bra hittills, med pyssel, lagom städning, inslagning av två mjuka paket, lite glögg med fin vän och, som grädde på moset/lök på laxen/smör på fläsket, två Jansson är klara och ligger i frysen i väntan på julafton.

Planerna för dagen är ganska vaga men innehåller en rödbetssallad och en springrunda. Räcker så.

Och så lite schysst julmusik, förstås!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Njut av ledigheten!

magda sa...

Åh, det kan du lita på att jag ska! Du också, förstås!