tisdag 28 oktober 2014

lite frihet, dårå

Visst ser det mysigt och inbjudande ut, "mitt" gym!
De två studiedagarna blev överraskande givande. Jag har inspirerats av hur en kan diskutera scenkonstframställning med elever, fått idéer om skrivande, om hur utveckla mina elevers språk och läsförståelse i religionskunskapsämnet och dessutom mött en verklig eldsjäl. En förebild. En romantiker. Milad Muhammadi. En kille på vars skola jag skulle kunna tänka mig att jobba! En kille som också gett mig lust att gräva där jag står! Milad Muhammadi, alltså. Lägg det namnet på minnet!

När jag sitter där med mina kollegor är det en del som bara är så tröttsamma att klockorna stannar. Som pratar och pratar utan att säga något. En del är negativa och oglada. Några deltar inte alls, och jag undrar hur de skulle tackla om deras elever gjorde likadant och bara gick sin väg när de inte kan se att det som avhandlas, eller undervisas om, kan vara till nytta...

Meeeen... andra liksom bara glimrar till och tänder små eldar runt omkring sig. De där sista tycker jag om att hänga med. Deras nyfikenhet och intresse - även av ämnen som inte är deras egna - smittar av sig och bidrar till det som faktiskt är en av tankarna bakom våra studiedagar, detta att vässa sin kompetens.

Eftersom jag har lite att kompa ut så har jag nu ledigt resten av veckan! Jag har laddat med planer om utökad träning, en bra film och några böcker. Bland annat två om att springa. Löparens nya handbok (utgiven av iForm), som jag antar innehåller schyssta tips om upplägg, intervaller och kost, och en med den lockande titeln Spring för kärleken och livet - en handbok i joggandets teknik och filosofi (av Ludvig Rasmusson). En hastig, och nödvändig, shoppingräd till Kalmar tänker jag mig, liksom utforskande av en ny springrunda och så en sen fredagslånglunch i mycket gott sällskap. Det får räcka som ledighetsplanering. Jag måste ju hinna soffa och sova, också.

För ett år sedan befann jag mig i Landet Annorlunda. Så spännande resa och upplevelse! Jag tror det får bli en tripp till våren igen!





Inga kommentarer: