söndag 14 september 2014

easy like sunday morning

En stillsam och trivsam helg i hemmets och vilandets tecken. Lite teve, lite SVT Play och lite äpplen. Katter och spenatsoppa med ägg.

Jag låter ofta lördagarna vara hyfsat flitiga, med tvätt och dammsugning och annat pysslande, samt en liten springrunda om förmiddagen. Igår var det Äppellördag. På en mycket rimlig nivå, vilket slutade med 2½ flaskor äppelsaft, med kanel och vanilj (lika god kall som varm), och ett par småburkar äppelchutney, med chili och ingefära. En smaklig efterrätt blev det också, att avnjuta med vaniljsås. Är det äppeltider så är det. Det var mysigt att sitta i soffan, frampå kvällskanten och smaska i mig något sött medan jag såg Lasse Hallströms En kille och en tjej på SVT Play. Smårolig och ett varmt tidsdokument över den tid som var mina tonår. Av bara farten såg jag också första avsnittet av nya säsongen av Please Like Me, på SVT Flow.

Det är skönt att vakna av sig själv om söndagsmorgonen och inte behöva fundera på vad klockan är, utan bara känna efter om det kan vara läge att gå ner i köket och göra kaffe. Den här valdagen låter jag SVT1 gå i bakgrunden medan jag hänger i soffan med Sixten och slösurfar. Jag ringer Matilda och vi pratar en stund om lite allt möjligt i allmänhet och om det förestående besöket i synnerhet. Smider lättsamma planer. Sedan ringer Jenny, på väg till ett jobb, och det blir prat om träning och gluten och... livet. Sköna vännen Malin och jag chattar via FB en stund. Fler lättsamma planer och fina grejer att se fram emot!

Sixten Soffliggare.

Jag får sådan lust att ta en lång promenad runt Byn, men vill inte gå själv och dessutom måste jag vila benen om söndagarna. Måste. Hur vilsamt det sedan är för resten av systemet att vara uppkopplad hela denna ödesdigra valsöndag kan ju diskuteras. Jag har nerverna utanpå. La min röst redan i torsdags och kan bara hoppas att de varma, empatiska och kloka krafterna överröstar de andra. Jag tror jag ska ägna mig åt en film, eller två, under eftermiddagen och kvällen...

Låna DVD på bibblan - så härligt old-school!

Jag funderar också på att ha en trivsam höstlördagsmiddag, som jag hade förra året. Kanske borta i slutet av oktober, eller november, när hösten kopplat greppet och varm samvaro är ett fint sätt att avnjuta den? Samla några sköna människor och äta lite gott och lösa ett och annat världsproblem.

Jag var en sväng till Duvemåla också, och köpte på mig ljung,
i fyra olika färger. Vit, rosa, lila och röd. 

Plötsligt skiner solen. Jag går ut på altanen en stund, med en bok.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

jag läser att du är snäll mot dig själv! :) det är bra Magda

magda sa...

Det ska man vara... <3