måndag 4 augusti 2014

oslo t o r

Augustinatt i Oslo. Inga syrsor. Men regn.
Tåget är givetvis försenat men vore det inte för att jag alltid, i slutet av en resa, längtar hem så mycket hade jag inte blivit det minsta irriterad. Som det var nu blev jag lite småarg. Bara lite.

Sedan blev jag på gott humör igen, då Byn mötte mig med mild kvällssol från nästan helt blå himmel, och med ljumma, sköna vindar. Hemma på trappen dök Sixten upp innan jag ens hunnit slänga in väskan. Och nedanför altanen väntade Torsten och Vilma. Jag fyllde på mat och vatten (de ser ut att ha blivit väl omhändertagna av snälla grannen B.) och vattnade odlingarna. Skördade säsongens första tomat. Den smakade sådär soligt och fint som bara de tomater smakar som en odlat själv mot en solig vägg.

I den mörkvarma augustikvällen spelar syrsorna. Jag låter sovrumsfönstret stå vidöppet i natt.

Inga kommentarer: