söndag 10 augusti 2014

nyårsafton!

Springselfie (fast...
just här står jag ju still).
Jag vet inte vad det är. Morgnar, alltså. När jag jobbar har jag inga problem med att kliva upp en kvart i sex enbart för att slippa stressa. Varenda förbankade vardag! När jag, vid något extremt sällsynt tillfälle, har en träningskompis som vill ut och powerwalka halvsju så springer jag ur sängen som en fjäder (hm.. nåja... jag kommer upp, i alla fall) och står redo på klockslaget! Ja, jag kan till och med släpa mig ur bingen för morgonsimning om onsdagarna, då jag måste vara i bassängen tre minuter över sex för att hinna simma mina 1500 innan vattenjympadamerna invaderar bassängen och, som uppvärmning (?), står i vägen i samtliga banor och bara pratar och vojnar sig över hur kallt det är i vattnet... Men att vakna en vanlig söndag, eller vilken annan dag som helst, och ta mig ut i spåret före tio, alldeles av mig självt, verkar vara en omöjlighet. Jag vaknar som efter värsta partajet, när det starkaste som inmundigades kvällen före var te... Således hann det bli långt in på förmiddagen innan jag kom mig bort till motionsspåret. Nästan kvart i elva. Men... sedan sprang (nåja... joggade) jag mina fem kilometrar tre minuter "snabbare" än i fredags. Gick i "mål" med ett stort fånflin över hela ansiktet både av glädjen att kunna och av hur min relativt gamla kropp fortfarande svarar och över Helloweens fruktansvärt roliga Mr. Torture som jag och P brukade spela för varandra för att bli på gott humör, back in the days.

Strategi: sprätt bort en sten för varje varv på [den lite väl korta] slingan
tills du har sprungit fyra = 5K ;)
Idag är det liksom nyårsafton. I morgon börjar mitt nya arbetsår och jag tycker om att tänka mig det som en fräsch och spännande start på något nytt, med nya in- och föresatser och möjligheter - och gärna lite festligt och kul också! Jag har väl inte precis firat idag, men mitt hus är nystädat, sängen renbäddad och all tvätt tvättad. Kläder för morgondagen framlagda och jobbryggan packad. Jobbdatorn, som fått vara hemma här i sommar, står på laddning och äntligen är det dags att börja använda nya kalendern, som jag köpte i England.

Till yttermera visso har jag beställt en fåtölj och en fotpall som ska passa till nya soffan, sytt in en klänning, varit på en trivsam eftermiddagsfika hos en mycket skön vän, suttit på altanen och njutit en svag, ljum vind och läst en stund samt lackat naglarna och lyssnat på en massa bra musik. En festivalbegivenhet, nästa sommar, har också såtts ett litet frö till. Ja, jag har till och med ätit kräftor till middag och virkat lite på en sjal.



Som om inte allt detta vore nog är arbetsårets söndagskvällsrutin härmed återupptagen; bra teve på SVT2 18:00 och framåt. Ikväll var det första delen i en serie om judarnas historia och sedan ett program om naturfilmarstrapatser i Afrika.

Nu kan det nya året få komma!

Bring it on, ba'!


Inga kommentarer: