lördag 28 juni 2014

nattregn

Vaknar om morgonen. Det är ganska ljust ute och regnet strilar obönhörligt mot altantaket under mitt sovrumsfönster. Kroppen är inte klar med sovandet än och jag sneglar på mobiltelefonens klocka. 04:43. Fint. Jag rullar in mig i täcket (jo, jag har fått ta fram täcket igen - det är priset för att vilja sova med öppet fönster) och somnar om. Vaknar långt senare och vill kliva upp. Det regnar fortfarande och med samma intensitet, ni vet sådär så att en förstår att det inte har för avsikt att sluta inom överskådlig tid. Kliver upp och råddar med kaffe. Smyger lite så att Malin ska få sova tills hon vaknar. Vi har inga planer för förmiddagen utan låter den gå som den vill. Jag vill i och för sig "löpträna" men kanske regnet ger med sig, ändå?

Igår gjorde vi ett nedslag i verkligheten, Malin och jag. Vi åkte till Börjes i Tingsryd. Tydligen ett legendariskt ställe för hästfolk även om jag mest trott legenden handlat om de vidunderliga - och galet billiga - räkmackorna som en köper, och äter, uppe på Hyllan. I hästshopen hittade jag ett par matskålar till mina homies och i en väldigt trevlig garnaffär (det blir återbesök där!) köpte jag en garn härva, handknuten av ett kvinnokollektiv i Turkiet. Inte att betrakta som ett fynd direkt (även om det var nedsatt från 225 till 195...) men härliga färger och med utsikter att bli ännu en sjal - för det har jag ju inga...

Resten av kvällen fick bli middag inomhus och sedan häng på altanen. Kvällen var egentligen ganska mild, så med varma tröjor, sockar och fleecefiltar kunde vi sitta ute länge och låtsas att det är sommar. Inte en mygga, men däremot knott. Först försökte vi med ett vackert husmorstips (nejlikor nertryckta i halverade limefrukter) men det var ganska ineffektivt mot knott (för att inte säga värdelöst, men det kanske har avsedd verkan mot mygg?) så vi gick över till myggspiraler. De luktar faktiskt ganska gott. Inte som shisha, men...


Sixten mår lite bättre nu. Han äter, dricker och går på lådan och igår var han till och med ute på spatsertur ett par gånger. Men dessemellan vilar han mest hela tiden och ynkar sig gärna lite extra. Hoppar inte. Skrider med värdighet.  Det är ändå gott att se att han blir allt raskare. I natt hade han sällskap av både Torsten och Vilma som vi lyckades stänga altandörren efter när hon smet in en stund. Jag sover extra gott när alla katterna är inne om natten. Så är det.

Och nattregnet övergår till dagsregn...


Inga kommentarer: