måndag 12 maj 2014

prövningens tid

Nationella prov idag igen. ENG06 har läs- och hörförståelseprov. Måste nog gå till jobbet lite tidigare än vanligt och ställa i ordning de två salar vi brukar slå ihop till en vid sådana här tillfällen. Kolla att ljudet blir bra. Sådana grejer. Jag är mycket ambivalent till nationella prov både vad de egentligen mäter och hur intressanta mätresultaten egentligen kan vara och hur en del lärare verkar använda nationella prov som en slags slutprov i kurserna och därvidlag tillmäta dem alldeles för stor betydelse i betygssättningen.

Morgonen är ljusgrå och mild och nu har väl ändå gräsmattan och annat växande fått sitt? Jag vill sitta på min altan om eftermiddagarna och fika och småprata... Jag dricker mitt morronkaffe vid köksbordet, lyssnar på P1 och klappar aldrig så försiktigt på en liten, hemlig glädjeunge som bor i mitt bröst.


Inga kommentarer: