fredag 16 maj 2014

livet


Den Fina Fredagen börjar... fint. Lätta skyar och morgonsol. Min gräsmatta är nyklippt igen och kaffet smakar underbart. Äppelträden blommar och fåglarna sjunger. Det enkla är det sköna.

Samtal med Sonen igår. Våra samtal blir nära och öppna. Att som mamma trycka på honom, eller döttrarna, mina åsikter vare fjärran från mig men blir jag ombedd att stötta eller ge råd så kan jag göra det. Han är ju en klok ung man och har ofta redan tänkt i de banor jag emellanåt föreslår. Jag är stolt över honom och mina härliga tjejer. Jag ser på dem och känner att oavsett allt annat så finns det något alldeles fantastiskt jag lyckats bra med. Jag gav dem starten. Nu förvaltar och utvecklas de själva. Stort!

Idag frångår jag allt vad principer heter och kommer att ägna kvällen åt att rätta nationella prov. Jag har försökt på jobbet men gett upp. Det är svårt att kunna koncentrera sig och komma igång med något flyt eftersom det hela tiden händer saker, elever vill prata, det är möten och annat som måste ges uppmärksamhet. Ja, och så undervisning och allt runt det, förstås. Så ikväll ska jag jobba, liksom i morgon om det behövs. Men på söndag... då ska jag vara superledig. Ska åka till Stugan Vid Sjön i De Djupa Skogarna. Skura och olja en altan, koka kaffe över öppen eld och grilla middag. Kramas med sonen, kanske. Njuta tystnaden. Den Totala Tystnaden. Meta? Dit längtar jag.

Världens bästa fredagssång, alla kategorier. Alltid och oavsett:

2 kommentarer:

Erica sa...

Åh, din Stugan vid Sjön låter inte fel alls! Det är just ute i skogen man ska vara nu. Här är precis allt helt jäkla fantastiskt vid den här tiden!

Anonym sa...

Nationella prov... Nästa vecka är det min tur. Kul!