tisdag 15 april 2014

plötsligt händer det


Något händer vid den här tiden på året. Jag inser att vi även den här terminen, det här läsåret, kommer i mål. Vi hinner göra det vi måste, behöver och som är tänkt. Då går min hjärna upp i varv. Överväxeln läggs i. Jag börjar känna mig fri och kreativ och inte så få tankar går till nästa läsår. Det är ju nu, med det gamla läsåret fortfarande levande och lite sprattligt, som jag vet vad jag vill förändra till nästa, och vad jag vill behålla. Jag har elevernas återkoppling i högsta grad rykande aktuell och jag vet så väl hur allt ska vara. Jag antecknar, strukturerar och översiktsplanerar. Och denna energi föder ny. Plötsligt finner jag mig ute på de sociala medierna igen. Twittrar, läser lärar- och rektorsbloggar och hänger i diskussionsgrupper på Facebook. Jag får, och ibland ger, tips, idéer och inspiration. Jag har utvecklingssamtal och känner mig inte ens trött efteråt (jag har till och med vaknat två morgnar i rad nu och känt mig om inte utvilad så ändå gaska pigg!) utan kikar in till en granne och ber henne komma över på en fika i kväll. Jag läser lite mer igen och tänker kring klassrumsutformning och möjligheter till pedagogiska samtal, kollegor emellan. Ja, jag funderar till och med på att ta upp min gamla lärarblogg igen, som legat i träda ett par år - eller rentav starta en ny?

Inga kommentarer: