onsdag 9 april 2014

mjau...

En äter nyttig frukost. Ibland.
Fortfarande grått och vått, men också milt och fint. Igår åskade det och efter att åskan dragit vidare kom ett sådant där ösregn som en inte glömmer i första taget. Då var jag extra glad att ha bilen med mig.

Ur min radio väller valpratet, reporäntespekulationerna, en syrisk mamma som satte eld på sig själv när FN drog in hennes stöd, nya rapporter om att kvinnor som undviker att sola löper dubbelt så hög risk att dö i förtid som de som solar (varför, mer än D-vitaminet, och hur mycket/lite - och vad med melanom?) snövarningar över Dalarna, plötsligt höjda medicinkostnader och givetvis lite om skolan också. Dock hörde jag varken "ordning och reda" eller F-ordet. Det handlade om knappa resurser. Om klassrum som behöver uppdateras. Det kan tyckas som en petitess men jag anser att en inte ska underskatta den fysiska miljöns påverkan på inställningen och motivationen till lärande. Jag har väldigt sällan varit inne i några stimulerande klassrum, för äldre elever. På förskola och i de lägre stadierna har det tänkts på detta men ju äldre barnen blir ju mer liknar undervisningssalarna trista väntrum från någon gammal öststat. Tyvärr gäller det vår skola också, i ganska hög grad. Det vi saknar är klotter och annan vandalism (och det är både unikt och gott!) men i övrigt är de trista som fan. Det skulle en kunna peta på politiker om, med vassa pinnar, eftersom det kostar en del att uppdatera. Det bör en peta på dem om. Det som lärarkollegiet däremot får ta på sig, till stor del, är den totala avsaknaden av... just det... ordning och reda. Bänkar och stolar står som om det just varit utrymning. Varje gång en kommer in i ett klassrum. Ibland hinner en inte snygga upp innan ens egen klass dundrar in. Hur välkomnande och stimulerande och motiverande för studier kan det kännas..? 

Middagsklubb ikväll. Alltid trevligt att prata bort en stund över en god bit mat. Har en dessutom sluppit fixa maten själv blir det en extra krydda. Men dessförrinnan ska det jobbas! Det ska planeras, ordnas, förberedas, has lektioner och kanske något möte och läsas in. 

Men först ska jag dricka mitt kaffe och titta på katterna som morgonstökar. Blinka sakta mot Torsten och få trygga, accepterande blinkningar tillbaka. 



Inga kommentarer: