tisdag 25 mars 2014

tänka på allt

Vaknar halvsex. Ligger kvar och lyssnar på radio. I höjd med morronandakten börjar jag skruva på mig. Jag tycker det är rätt förutsägbart och upphör aldrig att förvåna mig över hur mycket fullständigt fantastisk kyrko- och annan religiös musik det skrivits genom århundradena och vilken jävla smörja de ändå lyckas hitta att ackompanjera gudsorden...

Nå. Det får mig i alla fall upp ur bingen och in i duschen. Jag packar träningsväskan och raidar bokhyllorna efter lite böcker som kan vara av intresse för mina ettor som ska välja en bok att läsa. Jag tänker om läsning i skolan. Att det ibland kallas "bredvidläsning". Som något en gör vid sidan av. Vid sidan av... det "viktiga"? Jag tänker låta dem läsa på lektionerna också. Ibland mycket, ibland inte alls... Jag vill låta dem njuta av stillheten som uppstår när en hel klass sjunker in i sin läsning - och energin därefter när vi pratar om det vi läst. Jag plockade med mig några andra böcker också (fortfarande engelska). Historia, musik och kanske någon naturbok. Vi jobbar just nu med att utveckla läsförståelse och det är viktigt att få upptäcka att det går alldeles utmärkt att läsa om allt möjligt på engelska. För att sedan se hur bra det också kan funka att skriva på samma vis.

Tisdag. Inte den dagen i veckan då jag rullar tummarna och funderar på hur jag ska få tiden att gå. Från det att jag lämnar hemmet och tar mig mot skolan säger det bara SWISCH och YYYYL och sedan ligger jag i sängen om kvällen och toksomnar.

Inga kommentarer: