måndag 24 mars 2014

here we go again

Kunde en fått en arbetsdag om året då en bara kan dra täcket över huvudet och sova vidare hade jag valt den här. Men det går ju inte an. Så här sitter jag uppspetad på en stol i köket, kaffe i handen, med tända ljus (mer för pepp än nytta) och kisar ut i diset. När det lättat tror jag faktiskt att himlen kommer visa sig från sin vackraste sida.

Maten igår blev god och många lunchlådor blev det. Nu vet jag hur det funkar och jag kan tänka mig att testa lite annan kryddsättning. Men en slatt rökig singelmalt i var i alla fall smarrigt. Tror jag ska laga till det igen när Linus och Elinora kommer hit, om ett par veckor. Det blir klart svårare att göra det hos Matilda & Mike... haha! Men kanske pulled lamb funkar? Pulled goat? Camel? Hur eller hur är själva idén genial. Det tillstår jag.

Idag måste jag ta itu med rättning av två miljoner prov. Alltid lika... stimulerande. Jag önskar jag slapp prov helt och hållet. Det finns så många andra sätt att visa sina kunskaper på men det krävs en tillit till ett sådant system, som är sällsynt i skolans värld. Har en inte haft storprov, eller sluttenta, så är det inte riktigt utvärderat, liksom. Jag säger... JO... det kan det visst vara! Tänk att slippa plugga till prov och istället, hela vägen in i kaklet, få fortsätta utveckla sina kunskaper och färdigheter, fördjupa sin förståelse och hur en kan använda allt detta i konkreta sammanhang. Jag tror också att många lärare är fullständigt kapabla att sätta rättvisa och korrekta betyg utan att luta sig på ett slutprov. Jag får fundera vidare på detta under dagen.

Den här tål att lyssnas på igen. Och igen.



P.S Anna, du undrade om rödlöken. Jag hittade, och följde, det här receptet! Jag tror inte hållbarheten är så stor, men det håller sig säkert någon vecka.

2 kommentarer:

ANNA sa...

Nice å tackar. Men du Pulled Chicken kanske fungerar där i Emiratet... Det finns massor av recept på sånt på nätet.

magda sa...

Ja, jag har sett sådana recept! Kan absolut vara värt att prova - även på hemmaplan!