tisdag 25 februari 2014

panodil

Jag lärde mig, för en stund sedan, vad uttrycket "cisperson" betyder. En cisperson (cisman/ciskvinna) är enligt wikipedia en person som:

"... entydigt är, och alltid har varit, antingen man eller kvinna. Alla könsmässiga faktorer har genom livet varit och är tydligt manliga eller kvinnliga. En cisperson är således en person med ett linjärt kön, där det biologiska, juridiska, sociala och kulturella könet, könsuttrycket och könsidentiteten pekar (och av andra uppfattas peka) entydigt åt ett håll. Ett exempel på en cisperson kan vara en person som känner sig som och definierar sig som kvinna, ses av andra personer som kvinna, är uppfostrad som kvinna, är sedan födseln biologisk kvinna (med kvinnliga könsorgan och könskromosomer), är registrerad som kvinna i myndigheternas register, och beter sig i stort sett utefter en kvinnlig könsroll. /.../ Cis är latin för "på samma sida" medan trans betyder "på andra sidan om".

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med min nya kunskap. Men jag känner att jag vill dela den. Typ.

Kaffe och allt det där, ni vet. Men jag har fortfarande huvudvärk. Det är nog inte hälsosamt att bli så arg, tänker jag. Jag, en cisperson.




PS. Jag har just ringt det där samtalet. En uppskruvare dyker in här i rappet.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

bra med definitioner, för att slippa osynliga normer! i övrigt är det ganska trist att de behövs… ;) kroppen vet, det borde räcka.

magda sa...

Ja, jag förstår tanken bakom men det känns verkligen som att etiketterandet är på väg överstyr. Det borde, som sagt var, räcka med att kroppen vet. Oavsett.