tisdag 5 november 2013

bowling

I en av mina grupper ser vi Bowling For Columbine, den här veckan. Säga vad en vill om Michael Moore men han får verkligen fram sina poänger på ett sätt som gör filmen till en överkurs i övertygande argumentation. Och det finns gott om saker att diskutera i samband med den. Dessutom... glädjen när skratt och kommentarer från eleverna visar att de har kapaciteten att inte bara följa dialogen utan dessutom besitter en viss allmänbildning...

De första uppgifterna i Digitala skollyftet handlar om att dels beskriva vem man är, och var man finns, och länka en blogg till sajten och dels att dela ett eget formulerat personligt kursmål, samt intresseinriktningar/frågeställningar att ta med sig under kursens gång. Alla uppgifter i kursen är öppna vilket, enligt beskrivningen, betyder "att den som följer kursen själv avgör vilka uppgifter som är meningsfulla att göra och hur de kan utformas för att bli en utmaning man känner engagemang för att ta sig an". Jag funderar... om jag inte finner en enda av uppgifterna tillräckligt meningsfull - har jag då ändå fullföljt kursen? Jag är faktiskt lite trött, just nu, på att hålla på och beskriva mig själv och vad jag vill, efter dels förstelärartjänstförfarandet och dels min ledighet förr veckan som renderade mig att skriva en del kring de frågeställningar som skulle diskuteras i kollegiet. Men kanske gör jag det ändå.

Begrundandes detta, och lyssnandes till väderspåmannan i min radio, dricker jag ännu en full mugg av Byns godaste och förbliver...

Eders [presstationsprinsessa],
-M.

Inga kommentarer: