torsdag 17 oktober 2013

hemlöshet och faitradefika

Jag ser facebookuppdateringar om snö och vinterkyla. Här är det fortfarande nästan sju plusgrader men vintern kan skicka ut en förelöpare vilken dag som helst. Igår, på en av mina lektioner, pratade vi om hemlöshet och om den väldigt tunna linje som skiljer "oss" från "dem". Det kunde lika gärna vara någon av oss. Det kan lika gärna vara någon av oss, som just nu har ett tak över huvudet, en säng att sova i och en mugg hett, svart kaffe att avnjuta om morgonen. När temperaturen börjar krypa neråt tänker jag extra mycket på dem som inte är så lyckligt lottade som jag själv. Jag tror de finns även här i Byn. Kanske måste de inte sova i en trappuppgång, eller utomhus, men på nåder hos en kompis eller mot utbyte av lite extra kroppsvärme hos någon annan... För det är också hemlöshet. Att inte ha ett eget hem. Inte kunna låsa en dörr om sig. Inte ha ett eget krypin, torrt och varmt, där man rår sig själv. Och jag undrar - vad görs för dessa? Jag tycker ansvaret för allas välfärd ska ligga på samhället men vi kan alla göra något för våra medmänniskor, om det så bara är att i förväg betala en kopp kaffe och kanske en macka, för någon. Jag har ännu inte sett någon skylt om Suspended Coffee här i Byn. Vilket inte hindrar en från att göra det ändå... Idag kan en dessutom göra det med en särskild knorr, då det är fair tradefikadag, idag. Att vara schysst mot de som bor närmast är också ett sätt att vara extra hygglig...

Eftermiddagen är vikt åt The Twelfth Night, för alla våra elever och personalen. Teater via digital bio, ungefär. Det blir nog kul, tänker jag!


Inga kommentarer: