onsdag 4 september 2013

spridda skurar

Bulgarian Carrot. Hyfsat hett!

Dimmigt idag. Men medan jag sitter här med min morronfix av Byns bästa kan jag börja ana en blå himmel, trots allt. Huset är inte direkt kallt, men det känns lite... rått. Ändå kan jag sova för öppet fönster om natten och jag tänker inte börja elda för värme riktigt än. Däremot måste jag fylla på pellets (för tappvattnet) i kväll.

Idag måste jag hinna med väldigt mycket, på jobbet. Nya arbetsområden inleds i religionskurserna och jag skulle vilja hitta lite korta, snärtiga filmer att använda. Det finns några bra, men de är så långa och omfattande. Ska jag behöva göra dem själv? Eller sno ihop ett par prezi, kanske?

Jag tänker kring salarna, också. Hur jag skulle önska att de mer kunde präglas av den undervisning som bedrivs där. Göras inspirerande och lite mer... inbjudande. Vi tillbringar ändå väldigt mycket tid i dem, både elever och personal. men det är ju svårt när både lärare och elever byter sal i stort sett varje lektion. Det verkar som om det inte alltid ens finns tid att ställa stolar och bord i ordning efter sig, innan det är dags för nästa grupp att inta rummet. Och att komma in i ett rum där bord och stolar står huller om buller sänder inga bra signaler. Det skapar en slags oro och förvirring. Ibland önskar jag att vi lärare kunde ha "hem"-rum. Men antagligen fungerar det inte rent logistiskt. Jag vet ingen gymnasieskola som har det. Vet ni?

Obama i Stockholm, alltså. Känns rätt tandlöst men är väl en del av turerna i den internationella dansen. Det bästa som kan sägas om det hela är väl att det blir en del tidningsartiklar att arbeta kring, på lektionerna, om en vill...

Fortfarande inget nytt om förstelärartjänsterna. Lite spännande väntan. Ändå.


3 kommentarer:

ming wan lee sa...

håller en tumme!
passande musikval, på många små vis ;)

Marvin Johnston sa...

Med tanke på dina kloka funderingar och åsikter om skolan i allmänhet och din egen undervisning i synnerhet tror jag att du skulle passa bra som förstelärare.

magda sa...

Ming... jag väljer ofta musiken väldigt... random. I efterhand märker ofta att musikvalen på något vis är väldigt rätt...

Tack för tumhållning!