måndag 16 september 2013

ny vecka, nya insatser

Fin skog. #nofilter
När solen skiner på trädtopparna lyser de som guld, trots att resten av träden fortfarande är gröna. Lätta molnslöjor antyder blå himmel och det ser ut att bli ännu en vacker höstdag. Men när jag vaknade, några minuter innan väckningssignalen, var det mörkt i mitt sovrum. Först trodde jag att jag kanske hade ett par timmar kvar att sova men en snabb blick på telefonen visade att jag hade två minuter. Måste fixa mig en fin fönsterlampa med mjukt ljus som kan tändas några minuter innan jag slår upp mina blå. Den som stod där tidigare har flyttat ner till ett av vardagsrumsfönstren och har inte saknats. Förrän nu.

En spännande vecka ligger framför mig. Massor av arbete, vilket faktiskt är rätt spännande i ett yrke där ingen dag riktigt är den andra lik och precis vad som helst kan hända. Slutlig [upp]lösning på det saudiska visadramat? Ska jag få tid för bilbesiktning jag som är så effektiv med nästan allt annat men som varje år skjuter upp besiktningen till allra, allra sista timmarna innan körförbudsdatumet? Är det den här veckan jag, och andra sökande, får veta något mer om förstelärartjänsterna? Kommer jag att avsluta mina stickUFOs? Blir det en härlig långpromenad varje eftermiddag? Lämnar Folktandvården återbud ännu en gång eller ska jag äntligen få den där årliga undersökningen? Många frågor som väntar på svar. Och då har jag ändå inte nämnt huruvida det ska bli "bestraffningsattack" av Syrien, vad som kan tänkas bli konsekvenserna av att SD gått framåt i kyrkovalet, om veckan kommer att bjuda fler vårdskandaler och diskussioner om varför så många ångrar sina tatueringar (svar: de tänkte inte efter före). Det vi med säkerhet vet är att det kommer att bli minst ett sällsamt utspel i skoldebatten där någon som garanterat inte befinner sig i frontlinjen kommer att presentera ännu en vattentät åtgärd för skolans problem - eller ännu troligare: kritik utan en verklighetsförankrad lösning.

Nu: andra muggen kaffe!


Inga kommentarer: