fredag 20 september 2013

manipulationer

Dessa höstmorgnar. Det är lite tungt att gå upp tidigt, men belöningen kommer så snart jag landar vid köksbordet med min kaffemugg och kan sitta och fundera, kika ut genom fönstret och se hur trädgården förändras dag för dag. Inatt har frosten varit nära. 0.6 grader när jag klev upp. Men så har natten varit kall och klar också. Fullmånen lyste upp mitt sovrum när jag gick och la mig igår och vakade över min långa goda nattsömn.

En del av morgonens nyhetsflöde ägnas åt den nya arbetsmarknadsministerns religiösa bakgrund och frågan huruvida vi lider av religionsfobi här i landet väcks. Det kan jag inte svara på men jag kan ofta notera ett visst... religionsförakt. Hur människor med en tro ses över axeln, nedvärderas eller rentav kallas för svag, dum eller hjärntvättad. Lurad och naiv. Därför är det befriande när en ung man från vilken jag faktiskt inte hade väntat mig en sådan klarsyn, började prata om media och hur vi alla är totalt manipulerade av media trots att vi tror att vi är så fria i våra tankar. Så skönt att han sa det. Så slapp jag... Det blev ett bra samtal där.

Och så ska skolorna få nationella råd kring hur en ska handla vid skolskjutningar. Det känns ju... sådär.

Fredag idag, alltså. Nytt glitter på naglarna, klänning och... glatt humör. Jomenvisst. En skön helgkänsla även om sista arbetsdagen för veckan ska avverkas först. Om jag har packat? Nä. Jag gör det... sen.


I den intressanta bloggen Religionsvetenskapliga kommentarer skrivs det mer om den nya ministern och vad som kan förväntas.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

men visst är det tråkigt att humanitära värderingar skall ses som knutna till en viss religion... när det handlar om allmänmänskliga regler ;)

magda sa...

Jo... man kan ju tycka det...