tisdag 6 augusti 2013

om du har ett äpple...


När jag jobbar är jag världsabäst på att göra så gott som ingenting om kvällarna. När jag är ledig hinner och orkar jag plötsligt allt möjligt roligt. Så den där äppelsaften fick jag lust att göra idag. Jag använde det här receptet och följde det rätt noggrant, vad gäller proportionerna, men jag struntade i finliret med att låta svalna ett dygn i kylen och sedan frysa in flaskorna. Jag jämförde med andra recept och såg ingen anledning till att inte sila och sedan hälla upp varmt, på varma flaskor. Några veckor får de stå i kylen och sedan blir det perfekt förvaringstemperatur i mitt kallskafferi. Supergott blev det! Som flytande äppelkaka!

Det var så roligt att göra saft att jag nog gör det igen! Men nu ska jag lata mig, resten av kvällen. Kanske.

3 kommentarer:

ANNA sa...

Niiiice. Själv gjorde jag ljuvligt roooosa rabarbersaft igår och ska göra en omgång till i morgon. Av smeten som blev kvar i silduken kokte jag chutney... Inget ska förfaras, you know ;). Det där receptet du använt verkar gott så det får nog provas å näe, jag krånglar inte heller med detaljer i recept i onödan utan följer proportionerna å så.

Jag fick en stor påse med äpplen å en med rabarber å ca 1.5kg avlånga rödbetor av min svärmor. Jag hjälpte henne att fixedona lite i landet för hon är nyopererad i axeln, stackarn. I deras land växer det sådär ohämmat frodigt just nu så de vet inte vad de ska göra med allihop. Å snart mognar deras dignande plommorträd å så blir det meeeer äpplen å sen är det dax för blåa krikon...

Jag ska uppdatera i min blogg med bilder etc...

magda sa...

Rabarber? Fortfarande? Åh! Jag som så gärna skulle gjort en sats av rabarberchutneyn jag gjorde förra året. Nå, det kommer fler år.

Jag har ett plommonträd, men de få plommonen sitter så högt och fåglar och getingar hinner alltid för mig...

Ska kika hos dig och se dina bilder! :)

ANNA sa...

Ja maaaassor av Rabarber *smiles* men växtzon 1, äldre planta som stortrivs å står lagom lummigt samt sporadisk gallring bland stjälkarna gör ju sitt.

Har jag tipsat dej om den här webbshopen förresten? http://www.hus-modern.se/ De säljer bla gummipackningar till patentlock på flaskor å burkar, så man kan använda gamla vackra förpackningar där packningarna pajat.