lördag 13 juli 2013

sovmorgon?

Tomatbaby
När jag lägger mig om kvällarna är ambitionen att ge mig själv en skön sovmorgon. Jag sover förvisso gott, men aldrig länge. Idag vaknade jag en god stund före åtta och det känns inte särskilt motiverat att bara ligga och dra sig. Åtminstone inte särskilt lång stund. Så jag smyger upp medan resten av Huset sover och fixar mig kaffe och ger Katten mat och fräscht vatten. Sedan sitter jag här på altanen i den lite försiktigt tvekande morgonsolen, lyssnar på skatskratt och annat krax och granngubbarnas gemytliga samtal över varsin kopp kaffe (av klirret att döma), på Leifs altan. Det känns småputtrigt och trivsamt.

Jag kaffar och lyssnar på Fasad i P1 och idag handlar det om Selma Lagerlöfs Mårbacka. Värmland. Minnen. Och kanske en liten road trip med Kia om ett par, tre veckor. Inte Sunne, bevars, utan längre uppåt. Klarälvsdalen. Vildmarken.

Grekisk paprika
Mina chilisar artar sig fint. Nu börjar även den grekiska paprikan (Capsicum annuum - vilket nog bara är ett samlingsnamn för ett antal chilisar?), som sitt lite mesiga namn till trots är rejält het, visa upp små knöliga frukter! Bulgarian carrot (Capsicum annuum longum group - osexigt namn) har stora frukter nu, men de är ännu gröna och ska tydligen ta god tid på sig för att få den härligt orange färgen. Det är bara den som kallas Fatal (och som jag inte kunnat hitta på Google, men den ska vara synnerligen het enligt min guru i Duvemåla) som inte ens blommar än. Men den har knoppar och jag hoppas att den ska bekänna färg snart.

Planer för dagen? Lugn och lat förmiddag. Långfrukost och altanhäng med stickning, böcker och sköna samtal. I eftermiddag kör vi ner till Hasslöfestivalen och lyssnar på Olle Ljungström och Sinn Fenn. Det blir bra.


Inga kommentarer: