torsdag 20 juni 2013

#sopblogg

Sista arbetsdagen för veckan. Sommarskolan är trivsam och vi jobbar på. För flera av de elever jag arbetar med är det möjligt att nå målen om vi fortsätter som vi börjat. Därmed får de också betyg!

Jag vill och kan omöjligen skriva något om enskilda elever här, men så mycket vill jag säga som att ibland... nej... sällan... möter man någon som är exceptionell. Som sticker ut och verkligen prövar en och som sedan accepterar en som en vuxen det faktiskt går att prata med. Som det inte bara är en glädje utan en ära att få lov att lära känna lite grann. En sådan ung människa möter jag om dagarna nu.

Igår kväll såg jag debatten, i Kunskapskanalen, om Världens bästa skitskola och följde samtidigt diskussionerna på Twitter. Hashtaggen #skitskola (hur tänkte ni där, UR?) kändes lite fel i ämnet och vållade en del störningar. Men annars tycker jag det var trist att fokus i så liten utsträckning hamnade på undervisning, lärande och elever och i stället fastnade i friskolor, vinstintressen och löner. Å andra sidan är det min tro att friskolereformen är en av anledningarna till att klyftan mellan skolorna ökat och att den likvärdiga skolan för alla är svår att finna. Det handlar, tror jag, inte om att de bästa lärarna finns i friskolorna - men en stor del av skolpengarna går dit i stället för till skolor som skulle behöva dem så mycket bättre.

Karriärtjänster som till exempel förstelärare diskuterades också och det är väl alldeles självklart att många huvudmän fegar ur och gör tidsbegränsade projekttjänster av dem - och var finns då det verkliga lönelyftet i denna idé? Kasst. Men däremot kan nyttan av dessa tjänster vara stor om en ser till möjligheter till fördjupning, till forskningskoll och till utveckling av samarbete och undervisning i arbetslag och på skolor. I vår kommun ska det bli sådana tjänster, men än har inga utlysts. Jag undrar varför?



Och Katten jagar en mygga.

Inga kommentarer: