torsdag 13 juni 2013

sjungom

Glada studenter 2012

Just nu är det nog studentens lyckliga dag. Och jag vill att de ska vara lyckliga. Lyckliga över fantastiska studieresultat som kommer att ta dem in på just den utbildning de vill gå, lyckliga över ett år fullt av Norgejobb och resor eller bara jävligt lyckliga över att skolan äntligen är över och ett vuxet liv ligger framför dem - med allt vad det nu kan innebära.

Och samtidigt... känns det som jag står och hånar dem alla när vi gemensamt, efter lunchen, kommer att stå där och sjunga "och den ljusnande framtid är vår". Jag menar... "ljus" hade varit illa nog, men... "ljusnande"?

Och för egen del... kommer jag att sakna en del av de här eleverna lite extra... dels för att de är så himla goa... och dels för att jag haft förmånen att vara mentor för ett gäng av dem under högstadietiden... och alltså fått följa dem i hela sex år. Se dem komma som småkillar och småtjejer, i sjuan - och nu försvinna ut i världen som unga vuxna. Vilken resa!

Anyways är det en festlig dag, idag! Tal, stipendier, finlunch, skratt, sång, tårar. Uppsträckta unga män och kvinnor i finkläder och med pirr i maggroparna. Betyg och mösspåtagning. Flygande fanor och klingande spel. Måtte alla må bra och måtte regnet, som nu strilar ner över Byn, hålla sig undan mellan 11-12 och en god stund efter 14:30, då vi har utspringet. En bra sak är att vi inte behöver smuggla ut elever bakvägen, nuförti'n.


Inga kommentarer: