söndag 16 juni 2013

om drömmar och prioriteringar

Jag funderar... på hur jag ska göra med en dröm jag har. En resedröm som jag kan förverkliga inom två år. Plättlätt. Eller åtminstone ganska smärtfritt. Ändå... en rätt dyr historia som kommer att innebära en och annan uppoffring.

För det är ju så att som lärare är det ju inte bara att ta ut en semestermånad utan om jag behöver vara ledig... låt oss säga en månad... mitt i en termin... då får jag vackert ta tjänstledigt utan lön. Vilket innebär att innan jag kan börja spara till själva resan måste jag spara ihop en månadslön, först. Om en inte är gjord av pengar förstås. Eller har fonder att sälja. Eller bara ansvaret för ett halvt hus eftersom en har en partner. Det har inte jag. Och i Nepal vandrar en bäst i oktober-december och mars-maj, efter vad jag har hört.


En sådan resa omöjliggör en del andra resor, eftersom jag alltså måste lägga undan. Och... det finns ju en del andra resor jag vill göra, som inte kräver så mycket ledigheter. Jag har redan en spännande grej på gång, i slutet av oktober. Jag måste alltså bestämma sig, för jag kan inte få, eller göra, allt jag vill. Åtminstone inte nästan samtidigt.

Det känns som ett lyxigt problem. Det fanns en tid när jag inte kunde drömma om att förverkliga någon resedröm. Nu har jag möjligheten att resa vart jag vill även om jag måste välja. Prioritera.

Så går mina tankar ikväll medan regnet smattrar mot mina nyputsade fönsterrutor och Katten sover gott på mattan framför teven. Det är mysigt att ha honom här. En katt kompletterar och gör en bostad till ett... hem. Strax ska vi gå och lägga oss för natten. Jag undrar var och hur han vill sova. I natt sov han i gästrummet med Jenny...

2 kommentarer:

ANNA sa...

Min stora Lillebror har vandrat/varit där i hmm... kan ha varit januari-februari någongång, två gånger dessutom... Båda gångerna i samband med Indienresor, så han fått värme i södern på samma resa.

Jag har för mej att han sagt att det var kallt.

magda sa...

Jo, det är kallt ibland. Eller... kallare än annars. ;)

Men nu funderar jag på att först besöka ett väldigt hett ställe. :)