söndag 2 juni 2013

ljuset i martebo

Då jag redan sett kvällens naturprogram i SVT2 ser jag istället på Kunskapskanalen och Väsen om Marteboljuset, som visat sig sedan 1923. En gång för länge sedan, tio år sedan för att vara exakt, var jag själv i en stuga på Gotland för att försöka uppamma lite energi efter en hel sommar med städarjävlande och med ännu ett pluggår framför mig. Stugan låg lite för sig själv, vid en smal grusväg, nere vid Jakobs, en bit söder om Fröjel. Nära en vacker, stenig havsstrand med utsikt mot Karlsöarna.

Mörkrädd som jag är (var... det var faktiskt värre förr) skulle jag kanske inte laddat upp inför resan med att läsa om allehanda övernaturliga, gotländska fenomen - som bland annat ljuset i Martebo. Gotland kan vara ganska kusligt under mörka, ensamma augustikvällar med alla sina spökerier och konstigheter. Jag sov inget vidare, men upplevde inget konstigt alls. Det var bara tio vidunderligt avslappnade och sköna dagar i en väldigt fin bit av Sverige.



Avd. saker jag gjort idag: jag kör en tvätt nu. Det är ingen hejd på fliten.

Inga kommentarer: