tisdag 11 juni 2013

jomensåatteh...

Jag visste det. Att dagen skulle bli precis fullknôkad trots att kalendern var härligt tom. Nu är allt som ska arkiveras arkiverat och det som ska slängas är slängt. Det som ska städas är städat och pärmar som ska hänga med efter sommaren är uppdaterade. Jag har koll, helt enkelt. Viss planering för sommarskolan har också hunnits med. Trasslig kommunikation mellan dator och en skrivare är till större delen utredd och ändå hann jag med en ganska lång (allt är i och för sig relativt) lunch, lite prat med kollegor och elever.

Morgondagens projekt får bli att dels gå igenom serveringsrutinerna inför studentlunchen, med EHS2, och dels att bekanta mig närmare med Google Drive som jag inte haft anledning att arbeta så mycket i under året men som troligt kan visa sig användbart nästa år. Jag ska börja med att lägga sommarskoleplaneringen där.

Jag hade ju tänkt mig en sväng med cykeln ikväll men i stället har jag pysslat lite inomhus och ägnat mig en stund åt trädgårdsplanering. Tillräckligt tröttande. Så jag kollar nyheter (jo, nu har jag satt i sladden till teven) och vattnar altanodlingarna. Går igång på rapporter om att lärarstudenter inte kan formulera sig i skrift. Antagligen är de kassa på läsförståelse också. Illa. Mycket illa. Jag har samtalat med mina elever tidigare om sådana här saker och kommer att göra det igen. Och igen. Jag vill att de ska förstå att de inte lär för kursbetyget utan för ett framtida [yrkes]liv.

Lägger upp fötterna på soffbordet, ser på Mänsklighetens historia och finslipar strategierna inför höstterminen.



Inga kommentarer: