lördag 15 juni 2013

i skogen

Om en sätter sig i bilen (det går föralldel att cykla också - men igår hängde regnet i luften) och kör åt sydost ungefär tjugo minuter på allt mindre och mindre vägar kommer en till Ericas torp. Med viss möda letade jag mig fram (som sagt: GPS är för sissies) till denna totalt avskilda idyll komplett med katter, vedeldad köksspis och glasveranda. En härligt igenvuxen trädgård, knarrande golv och öronbedövande tystnad.

Vi invigde glasverandan igår och jag må säga att vi gjorde det med den äran! Sedan slafade jag gott på en väldigt lång soffa och när jag vaknade satt Jeltsin och glodde stint på mig. Jeltsin Katt, alltså. Frukost på en solig veranda, under tidernas orangeblommiga retromarkis med humlesurr och spankulerande missar.

Med en sådan avrundning på arbetsveckan kan en inte bli annat än avslappnad och småladdad. Så på hemvägen passade jag på att handla hem förnödenheter och väl hemma grep jag mig an med att inte bara röja ur rabatten på framsidan utan köra en tvätt och olja altantrappan därtill. Nu står nypotatis och sockerärter på spisen redo att kokas, en tzatziki väntar i kylen tillsammans med marinerad entrecôte och grillen är fylld med briketter. För snart kommer Jenny och Linus! Då blir det ju en till myskväll! Me likes!






Inga kommentarer: