onsdag 22 maj 2013

förresten...

BOKA GENAST - om ni inte redan gjort det!

Jag kan väldigt lite om fåglar. Jag kan en del kråkfåglar. Jag gillar kajors låt om hösten. Jag vet att "skata" heter "magpie" på engelska. Kan skilja en domherre från en talgoxe och en gråsparv från en pilfink. Undulat, papegojfåglar, fasaner, svalor och sådant kan jag också. Och orre, tjäder, stork, trana och en del annat. Rätt många, kommer jag på. Jag vet hur rördrommen låter. Storlommen och fiskgjusen. Det verkar som jag kan mest av lite större fåglar.

En ganska stor fågel är gladan. Jag trodde de bara fanns i Skåne (ja, i Sverige, dårå - annars finns de ju lite varstans... till exempel i Indien - en har ju läst Kiplings Djungelboken...). Men idag när jag körde hem från Staun såg jag vad som helt enkelt måste vara en glada strax innan infarten till Emmajävlaboda. Den där stjärten är svår att ta fel på. Har jag rätt vore det kul. Jag gillar dem. Baföratt, liksom.


Inga kommentarer: