måndag 13 maj 2013

engeng06npc

När jag var alldeles ny i läraryrket kunde jag ibland tycka att det var skönt när eleverna hade prov så jag kunde koppla av och liksom bara låta en schemaposition "hända". Jag kryssade av varje arbetsvecka och räknade ner till lov och andra ledigheter. Jag tyckte det var skittufft att hela tiden vara på tå, att hela tiden ha fullt upp för eleverna att arbeta med och jag var ofta orolig att inte fylla lektioner och kurser med ett tillräckligt bra innehåll. Att inte räcka till, helt enkelt.

Nuförtiden är det mer tvärtom. Jag blir stressad av provtillfällen och annat schemabrytande. Vi har ju så mycket att göra! Så mycket att hinna med! Så mycket undervisning och lärande som ska rymmas inom ramen för kurserna. Problemet är inte längre att försöka fylla tiden, utan att sovra bland alla möjligheter som finns, se till det centrala innehållet i varje kurs och sedan använda alla till buds stående synergieffekter för att ge eleverna det de behöver och ska ha. Inte bara skumma på ytan utan komma oss ner på djupet, också.

Idag sitter jag ändå provvakt, då. Trettiotvå elever skriver så pennor glöder och tangentbord ryker. Genom det öppna fönstret, ut mot grönskan, hörs fågelsång och rasslet från en handjagare i en trädgård någonstans. En och annan hostning och snörvling i klassrummet. I övrigt tystnad. Eleverna är fullt fokuserade på uppgiften (och jag hoppas de nu ser en av anledningarna till att vi jobbat så mycket med att läsa och skriva diskuterande och argumenterande texter...) och själv läser jag en bok jag köpte i England och funderar på nästa lektion. Än är det inte slut. Vi ska hela vägen. In i kaklet!

5 kommentarer:

ming wan lee sa...

så ser den ut, den nya offentliga förvaltningen som anser att tid nerlagd på utvärderingar går att ersätta med direktkontakten med människor.
Förvaltning.
Ett ord som innebär sortering och förvaring, att packa i prydliga högar och lägga i skrivbordslådor... Jag antar att alla blivande lärare inledningsvis drömt om att påverka och ha nära relation med sina elever - sina adepter - precis som alla andra som väljer serviceyrken.

magda sa...

Å andra sidan skulle förvaltning kunna innebära att man fått något dyrbart att ansvara för, ta hand om och förmera/utveckla. Som till exempel elever. Då vore förvaltning något särdeles trevligt och fint.

Jag väljer att se det så, från min horisont, och lyckas ofta skapa bra relationer med mina elever - det är en av mina främsta styrkor, faktiskt. Men jag vet att från andra hållet ser det inte så ut - där ska det mätas och testas och jämföras och dokumenteras in absurdum...

ming wan lee sa...

haha... jag minns att jag lovordade ordet förvalta tidigare, som jag också tycker handlar om att ta hand om och bry sig om. Förvaltning däremot har fått en ekonomisk missklang som skorrar falskt i mina öron. Jag är nog väldigt misstroende mot allt som låter det minsta byråkratiskt... ;)

magda sa...

Jag antar att du har goda skäl till det... ;/

ming wan lee sa...

jovars...