tisdag 28 maj 2013

dejtingtips!

Häromdagen passerade jag förbi en gigantisk busslast av pensionärer på någon av sina eviga utflykter. Jag hade möjlighet att, ytterst diskret, iaktta dem en stund. Blandningen av män och kvinnor var ungefär 50/50 och jag funderade en lång stund på vad de gjorde för tjugo år sedan... om de kunde sett sig själva delta i bingokryssningar, bussturer i glasriket och dragspelsrajraj? Och på vad som hänt på vägen eftersom de alla såg så nöjda och glada ut? Nästa fundering blev, helt naturligt, om jag och mina jämnåriga vänner kommer att kuska land och rike runt på överfyllda hurtigbussar om tjugo år?

Jag hör i min morgontidiga radio att IKEAs restauranger blivit populära ställen att hänga och ragga på, för Kinas pensionärer. Inte minst för att första kaffekoppen kostar en femma men att de ju sedan kan sitta hela dagen och ta sig påtår efter påtår medan de spanar in andra panschosnyggingar. Det kanske kunde vara något även för svenska IKEA-varuhus? (Jag får höra med Matilda om utsikterna för detta även i Dhahran, givetvis...).

Eller... är det redan i full gång, här också? För en annan rapport som dök upp för några dagar sedan påstår att de som ligger mest (bland de mest frekventa grupperna, i alla fall) faktiskt är de som är 55+. Där ser man.  Kanske möts de på IKEA? Eller... kanske är varenda bussresa en enda stor, organiserad dejtingcruise? Det skulle ju förklara alla glada ögon...

(Bilden "lånad"...)

4 kommentarer:

ming wan lee sa...

jag ser fram emot en sådan ålderdom. Minus bussresorna då då ;)

magda sa...

Ja, jag får lätt åksjuka i buss... :)

Silke sa...

Vilken absurd konversation :-)

Matilda sa...

Skulle inte funka i Saudiarabien tyvärr, eftersom ungkarlarna här måste sitta i en egen, avskärmad del av restaurangen. Så är det överallt - till och med kassorna på Ikea är segregerade så att några av dem enbart är för familjer (= ensamma kvinnor och par) och några är för ungkarlar (= män utan kvinnligt sällskap med sig).
Mike ställde sig av misstag ensam i en familjekö medan jag sprang ut och in i matbutiken, och det var INTE populärt bland de andra köande.
Det ska inte vara lätt att ragga här, inte...