söndag 26 maj 2013

allting runtomkring

Mina barn. Älsklingar. Vi hör av varandra ofta, men oregelbundet. Den här helgen har det telefonerats och skajpats och chattats så det stått härliga till. Vi pratar nutid, bilar, känslor och framtidsförhoppningar och jag blir oerhört varm om hjärtat när de vill ventilera med mig, oavsett vad det kan tänkas handla om.

Och så pratar jag en stund med en god vän på FB och får dela hens spännande planer. Också stort. Jag upptäcker inte förrän efter en stund att det är något fopollsslammer på min teve. Huvva. Jag zappar snabbt runt och hamnar i ett program om nazismens historia i Sverige. En kan alltid lita på Kunskapskanalen.

Via Twitter och #boklyftet fick jag ett tips om bokcirklar.se. Tänk att jag aldrig hört talas om det? Jag har sett nu att det finns en länk på Emmabodabibliotekets hemsida, men en sådan sak borde ju promotas mycket mer! Nu ska jag nog starta en bokcirkel ändå - och förhoppningsvis få med lite FB-vänner från när och fjärran.

Dessutom diskuterades sommarläsning i #skolchatt i torsdagskväll. Visst pratar jag läsning med mina elever, men att ta det till den nivån att jag ger dem en litteraturlista med tips på bra sommarläsning har jag inte provat. Än. Nu ska jag göra det. Att läsa böcker är ett bra sätt att inte tappa höjd utan rentav fortsätta utvecklas - språkligt såväl som på helt andra plan... och en bra sak att ta upp när vi ses igen till hösten! Så det ska jag testa.


Inga kommentarer: