lördag 6 april 2013

wtf?

Vaknar tidigt. Strax efter sju. Även en ledig vecka ska lördagsmorgonen vara lite särskild. Ligga och dra sig en stund, lyssna på Naturmorgon och fundera på när det är dags att gå ner i köket och sätta på en kanna kaffe. Idag besöker Naturmorgon Drakensberget (heter det så?) på Söder och en yttepytteliten mosse. Mitt i storstan, med vad som kan vara Stockholms äldsta växt - krypvide. Ett minne dyker upp...

Jag har varit där, även om det inte var på en botanisk expedition utan en aprileftermiddag för fyra år sedan, med P. Vi sågs på en stökig tunnelbanestation, efter mitt jobb (jag hade varit på outing med Ray och några av eleverna och kollat in något sevärt i stan och fikat på Citykyrkans konditori... suttit på en smal balkong högt över gatan och lapat sol och småpratat med killarna) och P, som alltid blev stressad av en massa folk (smart att bo i Stockholm, då), kom på att vi skulle dra oss upp mot Tanto och jag som tycker det är så fint där hakade genast på. Sedan satt/låg vi där i en varm, fin aprilsol (ja, inte i mossen då, utan en bit därifrån) och åt bröd och ost, drack vin och spekulerade om livet. Senare drog vi vidare och såg Poorva Express på ett indiskt hak på Ringvägen och sedan hamnade vi på Harry B James... men det är en annan historia... som slutade med att jag fick gå hem till Sköndal från Skarpnäck (drygt 2 km eftersom jag inte vågade gena genom skogen) klockan fyra på morgonen, i raggsockar...

Folke finns på Söder...

När jag är klar med kaffet bär jag upp en mugg och termosen och kryper tillbaka under täcket. Måste gå upp igen för solen sticker mig rakt i ögonen. Ner med persiennerna, alltså. Det gillar jag inte - de brukar bara få vara nere under de där allra hetaste soligaste sommardagarna. Tillbaka i sängen. Nyheter och sedan... WTF? Ingen Lundströms bokradio? Hmpf. Besvikelse. Kulturradion sänder en säkert jätteintressant intervju med Javier Marias, som jag seriöst inte hört talas om tidigare. Intervjun görs på spanska, som jag inte förstår, även om delar av den givetvis översätts. Jag googlar och finner att han skrivit en bok vars titel jag känner igen, Imorgon under striden, tänk på mig, men jag är tämligen tvärsäker på att jag inte läst den. Borde jag det? Jag får se... Just nu är det Cecilia Samartin och Iain Banks som tar det mesta av min lästid. De och John Hattie.

Annars märker jag att det blir mer och mer musik. Lika spretigt som min läsning lyssnar jag på musiken. Lyssnar in mig så sakteliga på några av banden som spelar på Mellobåten i september (och du som trodde att detta hade något med schlager att göra har nog kommit fel... ;)). Gör en discoplaylist på Spotify. Försvinner in i Hawkwind. Njuter lite Rodriguez och ägnar mig åt strövtåg på Youtube. Samt följer musikspår jag får...

I brist på Lundströms bokradio får jag väl läsa, då. Slösurfa. Följa ett spår.



5 kommentarer:

ming wan lee sa...

missa inte Promise and the Monster bara! Jag köpte deras debutalbum efter ett långt snack med killen bakom disk på en av affärerna längsmed St Eriksgatan för något år sedan. Då var de ett okänt förband från Uppsala. Högst njutbart om du frågar mig.

http://youtu.be/E_cwWQLfLX0

ming wan lee sa...

.. Promise and The Monster, "Wither"
http://youtu.be/7jHQXQ0d1Hg

magda sa...

Nu har jag lyssnat lite. Jo, absolut njutbart - men snudd på lite väl melankoliskt... och ändå... hm... jag ska lyssna lite mer... Får mig att tänka på Mercury Rev...

pärlbesatt sa...

Jag är med framlidne P där. Stockholm är underbart vackert men folkmassor är hemskt. Flytta när man inte har råd att köpa eller kanske ens hyra är ingen option, så då är man kvar i huvudstaden och gnäller om folkmassor. ;)

magda sa...

Jo, jag förstår ju det... Och han bodde ju till slut ända ute i V-haninge... ;)